Forsiden
Tips Login
Bridgekrets.com
  • Kretser
  • Siste nytt
  • Om bridgekrets.no
  • Medlemmer
  • Redigering
  • Sponsorer
  • Hjelp

Avansert søk


Søk etter "" ga 120191 treff

Tett på verdensrekord?

26.12.2013 23:11

Snorre Aalberg

Tags:

Jeg kan i alle fall ikke huske å ha sett en slik hånd som Nils fikk utdelt i går..

Mesterpoeng til inspirasjon eller irritasjon?

14.12.2013

 

 

Tenkte jeg skulle skrive en kort epistel for å gratulere Atle med å runde 100 mesterpoeng på rekordtid og dermed graden "Hjerter med stjerne" (eller med krans som det også benevnes). Så endte det med en liten artikkel om mesterpoengene. De fleste har vel et eller annet forhold til graderings-/ratingssystemet innen bridge - derav overskriften. Håper at de fleste ser på systemet som en inspirasjon til å jakte gode plasseringer, men overhører også at noen lar seg irritere, eller at de ikke bryr seg noe om det (later som kanskje?).

Trykk les mer.... så får du noen betraktninger og litt fakta om våre medlemmer.

 

 

Mesterpoeng til inspirasjon eller irritasjon?

Les mer...

Bridgeåret 2013 oppsummert

Løvland og Iversen

Vi har to spillere i Kristiansand som ofte utmerker seg med "annerledes" prestasjoner. De har utviklet sitt eget system og egne konvensjoner. Selv om det noen ganger går åt svingen, havner de ofte på beina selv om det kunne ut som de var på skogtur.

Dagfinn Iversen og Jan Arild Løvland er også kreative i motspill. Det er ikke uvanlig at det blir ni og elleve stikk i samme kontrakt uten at verken den ene eller den andre har vært supergenial eller teit. Det er ofte utspillet som avgjør.

Mot meg som spillefører i syd spilte Helge Stornes ut en trumf etter meldingsforløpet til venstre. Jeg stakk hjemme og spilte hjerter. Ikke vet jeg om det er rett tenkt, men en spiller som serverer trumf har ofte et ekkelt utspill. Derfor har han oftere hjerter ess enn dame, så jeg gikk opp på hjerter konge når Helge la liten. Det var rett.  Så tok jeg ut trumfen (inne i bordet) og spilte kløver til damen min. Helge vant med kongen og fridde seg i kløver. Inne på kløver ess måtte jeg spille ruter. Helge hadde vist hjerter ess og kløver konge. Med ruter ess i tillegg hadde han sannsynligvis åpnet, så da ble det ruter til kongen og 11 stikk.


Jan Arild Løvland spilte ut en liten hjerter (!). Kjetil Hildal la selvfølgelig knekten som tapte til damen. Dagfinn Iversen skifta til en liten ruter. Kjetil tenkte vel som jeg at en spiller som allerede har vist ED i hjerter, har neppe ruteress etter å ha passet i tredje hånd. Han brukte knekten og måtte senere tape et kløverstikk. Da ble det bare ni.






















.

Det er ikke uvanlig at det blir ni og elleve stikk i samme kontrakt uten at verken den ene eller den andre har vært supergenial eller teit. Det er ofte utspillet som avgjør.

 
Mot meg som spillefører i syd spilte Helge Stornes ut en trumf etter meldingsforløpet til venstre. Jeg stakk hjemme og spilte hjerter. Ikke vet jeg om det er rett tenkt, men en spiller som serverer trumf har ofte et ekkelt utspill. Derfor har han oftere hjerter ess enn dame, så jeg gikk opp på hjerter konge når Helge la liten. Det var rett. 
Så tok jeg ut trumfen (inne i bordet) og spilte kløver til damen min. Helge vant med kongen og fridde seg i kløver. Inne på kløver ess måtte jeg spille ruter. Helge hadde vist hjerter ess og kløver konge. Med ruter ess i tillegg hadde han sannsynligvis åpnet, så da ble det ruter til kongen og 11 stikk.
 
Jan Arild Løvland spilte ut en liten hjerter (!). Kjetil Hildal la selvfølgelig knekten som tapte til damen. Dagfinn Iversen skifta til en liten ruter. Kjetil tenkte vel som jeg at en spiller som allerede har vist ED i hjerter, har neppe ruteress etter å ha passet i tredje hånd. Han brukte knekten og måtte senere tape et kløverstikk. Da ble det bare ni.

I tillegg til EM og Bermuda Bowl

14.12.2013 18:57

Snorre Aalberg

Tags:

inneholder sesonger også en del andre høydepunkter. "Beyers Pinnekjøttbridge" er et av dem. 18 personer på 55 kvadrat, bridgebord pluss fullt live band, åpen bar og badestamp gjør at det blir trangt om plassen. "Der der er hjerterom er der husrom".



RESULTATER LIVE


Det enkleste problemet

27.12.2013

Det var ikke det store engasjementet rundt julenøttene mine; mulig de var for enkle, eller det er litt for skummelt? Ingen (bortsett fra min faste makker) vil bli hengt ut hjemmesida vår uten sjøl å synes det er greit, så hvis du har lyst til å komme med innspill oppfordrer jeg til å sende en mail.

Meninga bak hjemmesida er at det skal være spille- og meldepoeng som kan være med på å gjøre en vanlig klubbspiller bedre. Undertegnede er sjøl ingen ekspert, men har kanskje en interesse for dette litt utover det vanlige. Så julenøttene er absolutt overkommelige, og kanskje noen eksperter der ute synes de er for enkle?

Under finner du "løsningen" på det første spillepoenget satt opp ganske omstendelig, men det kan være ålreit å ta det litt nøysommelig noen ganger.

 

Det enkleste problemet

Les mer...

Nesten som å snakke i kortene!!!

27.12.2013 13:33

Snorre Aalberg

Tags:

 

Det er moro og lærerikt å spille med de beste. Jeg oppdager at det å spille motspill når en har et godt signalsystem, er som å snakke med hverandre. Det er nesten jeg føler at vi jukser!!

    

Terje Lie spiller ut kløver og på bordets åtter legger jeg min firer for å si at "Jeg har et mulig inntak i ruter". Så stikker Terje sparen, tar for ruter ess og fortsetter med ruter to tilbake. "Spill kløver, ikke hjerter".

Noen av dere synes sikkert det er rart at nord kan doble opplysende med bare tolv poeng og singel kløver, men det er vanlig blant mange at uttak i ruter i denne posisjonen IKKE viser tilegg. Det viser fem ruter og normalt fire hjerter. Fordelene er at en får hjerteren på banen med en gang når en er redd for at motparten sperrer i spar.

 

Juleavslutning,13 par - Helge og Oddbjørn vann suverent!

14.12.2013

Vi tek no juleferie og startar opp att torsdag 9. januar

Juleavslutning,13 par - Helge og Oddbjørn vann suverent!

Bård og Mette vant julebord-bridgen i Kabelvåg

15.12.2013

Det var 17 deltakere på julebordet og det var ikke smuler igjen av middagen.

Det ble satset på 28 spill, og utrolig nok kom man igjennom alle, dog ikke uten at noen spilte samme spill flere ganger.

Kai, Marita og Per Gunnar spilte i lag, systemet klarer ikke å få Kai sitt navn med.

Bård og Mette spilte best og vant, Arne Klausen og Eivind ble nr 2, Jørn Stian og Willy nr 3.

Spillestensiler og resultater finner du under 'Resultater'

Turneringen er rapportert som Poenghøsten med tildeling av kretspoeng til de beste.

Husk å betale medlemskontingent 250 kr til konto 64330505433 for ikke å bli slettet av medlemslisten.

Tirsdag blir naturlig nok siste spillekveld før jul.

 

Bård og Mette vant julebord-bridgen i Kabelvåg

Julebridge Flekkefjord (27.12)

RESULTATER

« Forrige Neste » 1... 11935 11936 11937 11938 11939 11940 11941 11942 11943 11944 11945 11946 11947 11948 ...12020



Levert av Digimaker AS Forslag til forbedringer