31.08.2014 21:52
7988 Snorre Aalberg
Tags: Resultater
Gratulerer til Leif Arne Lothe og Odd Arild Nygård med en klar seier i Moldes Storturnering. RESULTATER
Her kommer en svært instruktiv spilleføring. Tenk deg godt om før du blar deg videre, kanskje du kvalifiserer til et avisspill?
Syd åpner meldingene med en ordinær svake 2-åpning: Normalt 6korts og 7-10p. Det går pass til makkeren din i øst, og denne velger å melde 3kløver. I siste hånd trenger ikke 3 kløver å være så sterk, men ettersom du har litt kløverstøtte velger du i vest å klemme til med 3NT. Makker har gode kort og er tilfreds. Med svakere kort slår han av med 4 kløver.
Fra nord kommer hjerter-knekt ut. Syd tenker litt før han svinger til spar med spar-6. Nå er det din tur, hvordan finner du veien til hjemgang i denne gode utgangen?
31.08.2014 21:55
Tags:
Hvert eneste år legges den første helga av Seriemesterskapet til morsdag!! Dette må det snart blir slutt på, fordi det tar fra oss bridgespillere muligheten til å feire våre kjære på denne store dagen. Jeg mener at skilsmisseprosenten blant bridgespillere er høyere enn landsgjennomsnittet forøvrig og her må NBF ta sin del av skylden. Harald Skjæran: Er det du som gjentatte gang etter gang setter opp denne kollisjonen, må det få konsekvenser. Jeg har snakket med fru Heidi og hun står 100% på min side.
14.09.2014 08:52
som i dette spillet fra det pågående russiske mesterskapet. Jeg husker at jeg stilte spørsmål en gang om det var rett at utenlandske spillere var med i vårt Seriemesterskap. Når jeg ser startlister i utenlandske nasjonale mesterskap, virker det som den diskusjonen er over, fordi i Russland spiller Nederlendere, i Italia er det både tyskere og franskmenn på startstreken og i Frankrike er det spillere fra hele verden med. "utlendingene" preger også resultatene. Det er nok mest fordi de spiller på de beste lagene og er hentet inn for å forsterke allerede gode lag.
Spar ti måtte nord dekke, men da stjal spillefører i bordet og tok for hjerteresset.
Så kløver til stjeling med den siste trumfen og du ser sikkert hva som skjer nå. Vest har allerede fått åtte stikk og trenger to til. Nord må derfor stjele over og avslutte med å spille fra 85 i spar opp i 96. Det var akkurat nok til at 4hj redobla gikk hjem.
31.08.2014 22:01
Jeg liker å følge med på det som skjer på systemfronten og i det siste har jeg fått litt innsikt i Thor Erik Hoftasniska - Thomas Charlsen sitt system. I min oppsummering fra EM var jeg kritisk til slemstatistikken til de norske parene, kanskje dette paret spesielt. De spiller svært ulikt andre etter majoråpning der den største forskjellen er at de på en måte har byttet om 2kl og 2NT-svarene. 2kl viser tre kort+ i majorstøtte og minst innvitt, mens 2NT etter 1hj/1sp viser kløverfarge med et etterfølgende releapparat. Nå forteller Thor Erik at de har jobbet konstruktivt med forbedringer og at de har tettet huller. De skal spille Cavendish til uka og da håper de at nye og gamle avtaler ikke blandes. Vi gleder oss til å følge med.
Det blir aldri rett å plukke ut et eller noen få spill når en skal prøve å si noe fornuftig om en konvensjon er bra eller mindre bra. De aller fleste systemer har plusser og minuser, sånn at par må vurdere om fordelen med en konvensjon vs en annen er større enn ulempene. Dette har jeg blant annet tatt opp i et par kommentarer om "støttedoblinger". Det er sikkert noen som vil si at jeg med det jeg skriver under er unødvendig kritisk til nyvinninger i meldesystemer. Reaksjonær og bakstreversk? Dette vil jeg selvsagt benekte, men heller si at en porsjon skepsis og tilbakeholdenhet kan være like smart i bridge som ellers i livet. Her er et spill der Thomas og Thor Erik fant en glimrende 7hj, men jeg er som sagt ikke overbevist (enda) 54 Kn654 ED4 E1087 EK102 EKD1032 K5 4
God, gammeldags Stenberg er over til høyre. 2NT er GF med minst firekort støtte. Så kan kanskje syd melde litt rundt omkring, men spør ganske kjapt i Blackwood. 5hj viser de to manglende essene og 5sp spør etter tredjekontroll der? "Yess, det har jeg!"
14.09.2014 10:30
Innlegget hans er for langt til å legge inn som kommentar, så det blir en egen artikkel. Takk, BOA. Jeg repeterer hva problemstillingen er før jeg slipper han til. Jeg hadde den tamme hånda i syd (øverst) og åpnet alle i sonen med 1kl (2+):
Det spiller ingen rolle om makker har passa eller ikke i åpning. Du sitter på halvparten av honnørstyrken etter meldingsforløpet så det er bare å jobbe. Sitter du på 3 3 i hjerter og passer 2hj, er det langt mindre sannsynlig, og lovstridig, at du skal spille på 8korts tilpass selv
« Forrige Neste » 1... 11510 11511 11512 11513 11514 11515 11516 11517 11518 11519 11520 11521 11522 11523 ...12020