Forsiden
Tips Login
Bridgekrets.com
  • Kretser
  • Siste nytt
  • Om bridgekrets.no
  • Medlemmer
  • Redigering
  • Sponsorer
  • Hjelp

Avansert søk


Søk etter "" ga 120200 treff

Lothe og Nygård vant i Molde

31.08.2014 21:52

7988 Snorre Aalberg

Tags: Resultater

Gratulerer til Leif Arne Lothe og Odd Arild Nygård med en klar seier i Moldes Storturnering.

RESULTATER

2012

Avisspill

31.08.2014

Her kommer en svært instruktiv spilleføring. Tenk deg godt om før du blar deg videre, kanskje du kvalifiserer til et avisspill?

Syd åpner meldingene med en ordinær svake 2-åpning: Normalt 6korts og 7-10p. Det går pass til makkeren din i øst, og denne velger å melde 3kløver. I siste hånd trenger ikke 3 kløver å være så sterk, men ettersom du har litt kløverstøtte velger du i vest å klemme til med 3NT. Makker har gode kort og er tilfreds. Med svakere kort slår han av med 4 kløver.

Fra nord kommer hjerter-knekt ut. Syd tenker litt før han svinger til spar med spar-6. Nå er det din tur, hvordan finner du veien til hjemgang i denne gode utgangen?

 

Avisspill

Les mer...

2013

Nok en skandale i NBF's terminliste!

31.08.2014 21:55

7988 Snorre Aalberg

Tags:

Hvert eneste år legges den første helga av Seriemesterskapet til morsdag!! Dette må det snart blir slutt på, fordi det tar fra oss bridgespillere muligheten til å feire våre kjære på denne store dagen. Jeg mener at skilsmisseprosenten blant bridgespillere er høyere enn landsgjennomsnittet forøvrig og her må NBF ta sin del av skylden.

Harald Skjæran: Er det du som gjentatte gang etter gang setter opp denne kollisjonen, må det få konsekvenser. Jeg har snakket med fru Heidi og hun står 100% på min side.

2014

Småkorta er viktige!!

14.09.2014 08:52

7988 Snorre Aalberg

Tags:

som i dette spillet fra det pågående russiske mesterskapet. 

Jeg husker at jeg stilte spørsmål en gang om det var rett at utenlandske spillere var med i vårt Seriemesterskap. Når jeg ser startlister i utenlandske nasjonale mesterskap, virker det som den diskusjonen er over, fordi i Russland spiller Nederlendere, i Italia er det både tyskere og franskmenn på startstreken og i Frankrike er det spillere fra hele verden med.

"utlendingene" preger også resultatene. Det er nok mest fordi de spiller på de beste lagene og er hentet inn for å forsterke allerede gode lag. 

  Dette er faktisk fra det russiske mesterskapet, selv om det er ingen russere som spiller på dette bordet.

Syd sin dobling var nok basert mest på mistanke, men nord var godt fornøyd og spilte ut sparesset og skifta til ruter konge (!). Han var redd kløveren og prøvde å sette opp stikk.

Ruter ess, kløver til esset, kløver til stjeling, hjerter til damen, ruter til damen og stjeling. Nord fortsatte med en liten spar til stjelilng i bordet. Så kløver til stjeling igjen og spar ti i posisjonen under
     
 

Spar ti måtte nord dekke, men da stjal spillefører i bordet og tok for hjerteresset.

Så kløver til stjeling med den siste trumfen og du ser sikkert hva som skjer nå.

Vest har allerede fått åtte stikk og trenger to til. Nord må derfor stjele over og avslutte med å spille fra 85 i spar opp i 96.

Det var akkurat nok til at 4hj redobla gikk hjem. 

     

Bakstreversk?

31.08.2014 22:01

7988 Snorre Aalberg

Tags:

Jeg liker å følge med på det som skjer på systemfronten og i det siste har jeg fått litt innsikt i Thor Erik Hoftasniska - Thomas Charlsen sitt system. I min oppsummering fra EM var jeg kritisk til slemstatistikken til de norske parene, kanskje dette paret spesielt. De spiller svært ulikt andre etter majoråpning der den største forskjellen er at de på en måte har byttet om 2kl og 2NT-svarene. 2kl viser tre kort+ i majorstøtte og minst innvitt, mens 2NT etter 1hj/1sp viser kløverfarge med et etterfølgende releapparat.

Nå forteller Thor Erik at de har jobbet konstruktivt med forbedringer og at de har tettet huller. De skal spille Cavendish til uka og da håper de at nye og gamle avtaler ikke blandes. Vi gleder oss til å følge med.


Det blir aldri rett å plukke ut et eller noen få spill når en skal prøve å si noe fornuftig om en konvensjon er bra eller mindre bra. De aller fleste systemer har plusser og minuser, sånn at par må vurdere om fordelen med en konvensjon vs en annen er større enn ulempene. Dette har jeg blant annet tatt opp i et par kommentarer om "støttedoblinger".

Det er sikkert noen som vil si at jeg med det jeg skriver under er unødvendig kritisk til nyvinninger i meldesystemer. Reaksjonær og bakstreversk? Dette vil jeg selvsagt benekte, men heller si at en porsjon skepsis og tilbakeholdenhet kan være like smart i bridge som ellers i livet.

Her er et spill der Thomas og Thor Erik fant en glimrende 7hj, men jeg er som sagt ikke overbevist (enda)

54
Kn654
ED4
E1087

EK102
EKD1032
K5
4

Syd Nord   Syd Nord                    
Thomas Thor E   Jeg  makker                                                        
1hj 2kl*   1hj 2NT*                    
2NT* 3kl*   4NT 5hj                    
4ru* 5kl   5sp* 7hj                    
5ru 5hj                          
5sp 6ru                          
7hj                            
                             
Først til Thor Erik og Thomas sitt meldingforløp. 2kl viser 3+ hjerter og ber makker beskrive hånda si. 2NT = 6-4 hånd, 3kl spør og 4ru viser fordelingen. Så kommer noen cuebid og hopp til storeslem når nord viser majoressene. 
Jeg kan ikke systemet, men lurer på om syd med 4ru har sagt noe om honnørstyrken. Kan han ha en hånd med mangel på kontroller som gjør 5-trinnet farlig? (KDxx,D10xxxx,Kx,D). Når syd hopper til 7hj over 6ru lurer jeg også på om han har kontroll på sparfargen. Kunne syd hadde flere spartasser? (xxx,Knxxx,ED,E10xx)

God, gammeldags Stenberg er over til høyre. 2NT er GF med minst firekort støtte. Så kan kanskje syd melde litt rundt omkring, men spør ganske kjapt i Blackwood. 5hj viser de to manglende essene og 5sp spør etter tredjekontroll der? "Yess, det har jeg!"




                         

Baard Olav Aasan om minoråpning

14.09.2014 10:30

7988 Snorre Aalberg

Tags:

Innlegget hans er for langt til å legge inn som kommentar, så det blir en egen artikkel. Takk, BOA.

Jeg repeterer hva problemstillingen er før jeg slipper han til.  Jeg hadde den tamme hånda i syd (øverst) og åpnet  alle i sonen med 1kl (2+):

 
Kn98
E6
K1065
EKn98
 
Vest meldte inn 2hj og makker hadde
 
ED7
432
DKn93
D72
 
og så kan dere eksperter fortelle meg hvordan dette skal gå videre. Du må gjerne gi han fire kløver eller 4-4 i minor også. Fem ruter og tre kløver er like ille. Poenget er at ved å åpne med 1kl på alle balanserte hender, blir en veldig ofte tvunget til å enten spille motspill eller egen NT-kontrakt fordi det er så vanskelig å finne ut om vi har tilpass i kløver og/eller ruter. Derfor stiller jeg spørsmål om vi ikke oftere skal åpne med 1ru på f.eks 4-4 i minor, siden vi da i allefall får vist en farge. Å holde oppe med en dobling i utdøende etter innhoppet, er (mildt sagt) aktiv bridge. Vi risikerer ofte å komme på 3-trinnet uten både honnørstyrke og tilpass de gangene makker ikke har noe. 



Håkon Kippe og Baard Olav Aasan vant NM par i 2009. 
_________________________________________________________________

Her er Baard Olav Aasan sin mail til meg og selv om det gjør vondt, skal jeg denne gangen la ordene hans stå uimotsagt. (Sukk!!)

Det er litt hipp som happ om du åpner 1kl eller 1ru. Skal sluttkontrakten være NT spiller det ingen rolle hva du åpner. Når en kikker på en liten bit av problematikken, som i ditt tilfelle. Du mener du er nødt til å snyte deg selv fra å komme i 3ru, fordi du åpner med 1kløver. Det er like ofte andre veien. Som Brogeland i USA mot Zia, der ene bordet åpnet 1Kl og ble spillende 2kl på 4 4, mens andre bordet åpnet 1ru og kom i 2ru på 4 3 med beit... 

Ved  utspill: Betrakt mer eller mindre åpningen 1KL/RU som 11 14 NT.

Kan du ikke finne ut hvordan det funker å spille 100 spill på BBO og komme med en fasit...?

Nei. Hold på kløveråpninga. Jeg åpner på 3 kløver foran 4kort ruter. Det gir noe tilbake som du kan benytte deg av ved åpning 1ru... 

A) Du kan ikke ha 3 kløver med bare (3)4kort ruteråpning. Det letter jobben med å finne 5 3 i kløver
B) 1ru - 1hj, 1NT åpner har alltid 5ru
C) ved omvendt minor og åpner viser max 4ru, kan aldri ha dobbelton major.
D) Hjelp i motspill... spiller ut liten kløver fra Axxx(x) 
E) Utspill mot NT Sitter du med 5kløver Hxxxx uten inntak er det bedre å spille ut dobbel ruter...

Du må være i stand til å avgi ønsket informasjon før du passerer 3NT. Dette som at du har åpnet 1ru på 4 4 er ikke lett å implementere sammen med at vi i tillegg gjenmelder 1nt på singelton i makkers farge. 

Å gjenmelde 2kløver etter at du har åpnet på 1ru på 2344 har også noen snubletråder... Svarhanda må melde som om du kan ha opptil 16 17 honnørpoeng for meldinga, og må holde oppe på 7 8 HP. Du kommer alt for ofte i 3kl/3ru på trillrunde hender. Da sliter du med hjemgangen, fordi de to trumftaperne du kunne kaste på langfargestikkene til motparten i 1NT må du alltid gi fra det i trumfkontrakt.

I det aktuelle spillet er vi utmeldt og kan ikke melde annet enn pass i svarhanda:

pass pass 1kl    2hj                                                                 
pass pass dobl pass                  
2NT * pass 3ru pass                  
pass pass                      
                         
* 2NT viser to steder å spille

 Det spiller ingen rolle om makker har passa eller ikke i åpning. Du sitter på halvparten av honnørstyrken etter meldingsforløpet så det er bare å jobbe. Sitter du på 3 3 i hjerter og passer 2hj, er det langt mindre sannsynlig, og lovstridig, at du skal spille på 8korts tilpass selv

Du får akkurat samme problematikken de gangene du åpner 1ru og makker sitter med 3334 eller 3-5, og du må benytte deg av samme teknikken for å finne 8-kortstilpass

Med vennlig hilsen fra Thailand

BOA

Desse speler finalen i sommarbridgen 2. sept:

31.08.2014
John Inge, Kai, Ivar, Øystein, Øyvind, Torbjørn O, Tor Henning, Gullstein, Nils Sverre, Nils Friis, Torstein, Olav Normann, Adelheid, Ernst V, Jermund, Mariuz eller Anders. Gje melding dersom ein av dere ikkje kan spele likevel
Desse speler finalen i sommarbridgen 2. sept:

« Forrige Neste » 1... 11510 11511 11512 11513 11514 11515 11516 11517 11518 11519 11520 11521 11522 11523 ...12020



Levert av Digimaker AS Forslag til forbedringer